دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 48556
منبع : خبرگزاری فارس
نگاهی به توصیه های مراجع قم به حجاج و مسؤولان حج

عزت زائر ایرانی در حج حفظ شود

قم نيوز : قم نیوز: توجه ویژه به ضرورت حفظ عزت زائران و حجاج ایرانی و استفاده حداکثری از ادب و اخلاق اسلامی، شاید مهمترین توصیه مراجع معظم تقلید به مسؤولان و زائران حج تمتع سال جاری باشد.
عزت زائر ایرانی در حج حفظ شود
به گزارش قم نیوز، حج، مظهر اقتدار مسلمانان است و حاجیان ایرانی، همواره تلاش داشته و دارند تا ضمن به نمایش گذاشتن این اقتدار، نمونه و الگوی خوبی برای همه حجاج کشورهای اسلامی باشند.

در این میان، توجه به پیام‌ها و منویّات حضرت امام و حضرت آقا، همواره مورد توجه زائران بوده و هست که به طور مثال می‌توان به یک نمونه از توصیه‌های جاودانه امام راحل عظیم الشأن اشاره کرد، آنجا که حجاج ایرانی را نمونه و الگویی از ملت ایران می‌خوانند و ضمن توصیه به وحدت مسلمین می فرمایند: "حجاج محترم ایران و زائران حرمین شریفین بدانند که ... خبرگزاری‌ها و دروغ پردازان بوق‌های تبلیغاتی و دشمنان اسلام در کمین نشسته و مراقب اعمال و اقوال آنان هستند و در صددند که از کاهی، کوهی بسازند و سرتاسر جهان را از شایعه‌های خود پُر کنند."

این نکات البته در پیام‌های رهبری حکیم انقلاب هم به چشم می‌خورد که برای نمونه می توان به این پیام اشاره کرد: "حج درست می‌تواند از اعضای جداافتاده امت اسلامی، پیکره‌ای واحد و کارآمد و نیرومند بسازد؛ آنان را با هم آشنا و از حرف‌ها و دردها و پیشرفت‌ها و نیازهای یکدیگر، آگاهشان کند و تجربه‌های آنان را متبادل سازد."

حج تمتع سال جاری پس از یک سال وقفه، در راه است و از این رو، حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و همچنین حمید محمدی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان حج و زیارت در روزهای گذشته به قم آمدند تا با جمعی از مراجع عظام تقلید دیدار کنند و آخرین رهنمودها و توصیه‌های این بزرگواران را خطاب به خود و البته خطاب به زائران بیت الله الحرام شنوا باشند؛ توصیه‌هایی که همگی بر ضرورت رعایت عزت و شأن زائران ایرانی تأکید دارد.

در این باره، نکاتی از دیدارهای اخیر مسئولان حج با حضرات آیات مکارم شیرازی، جوادی آملی، وحید خراسانی و سبحانی از سوی برخی خبرگزاری‌ها و همچنین پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت منتشر شده است که در این سه سرفصل قابل جمع بندی است:

 

الف. کلیاتی درباره حج

در این باره شاید اشاره آیت الله جوادی آملی درباره اهمیت کعبه در زندگی ما مسلمانان، مهمترین نکته این سرفصل باشد؛ آنجا که معظم له می‌فرماید: "ما با کعبه زندگی می کنیم ... در تمام شرایط زندگی، کعبه، قبله ماست."

و اما نکته دیگر در این سرفصل، ضایعه دانستن تعطیلی حج برای ایرانیان از سوی آیت الله مکارم شیرازی است که آن را خواسته برخی افرادی می‌داند که می‌خواستند چهره نظام اسلامی را مخدوش کنند؛ افرادی که البته و بحمدالله در کار خود ناکام ماندند.

و اما نکته سوم در این باره، اشارات آیات سبحانی و وحید خراسانی درباره اهمیت و ضرورت احترام به ضُیوف الرّحمان یا همان میهمانان خانه خدا و تأمین امنیت آنهاست؛ نکته‌ای که به هیچ وجه نباید مورد تاثیر اختلافات موجود بین دولت‌های دو کشور باشد.

اینگونه است که آیت‌الله مکارم شیرازی امیدوارانه به حج امسال می‌نگرد و آرزومند است تا با برگزاری مطلوب حج، عمره هم مجددا برقرار شود و طالبان کوی دوست توفیق یابند تا در طول سال، به زیارت حرمین شریفین مشرّف شوند.

 

ب. توصیه‌هایی به مسؤولان

نکته نخست در این سرفصل، تأکید آیت الله جوادی آملی بر تداوم مذاکرات برای گرفتن دیه شهدای منا بر اساس دیه قتل شبه عمد است.

به هر حال نباید از یاد برد که بر اثر سهل انگاری دست اندرکاران حج، برخی زائران خانه خدا در سال‌های گذشته و در حرم امن الهی، به دیدار معبود شتافته و به شهادت رسیده‌اند که اگرچه بازماندگان آنان باید بدانند که خداوند، عنایتی ویژه به آنان کرده است و عزیز و یا عزیزان آنان با حالتی منحصر به فرد، به دیدار معبود نائل آمده‌اند - که از این رو باید شاکر ذات اقدس الهی بود- اما در عین حال نباید فراموش کرد که تلاش حداکثری برای حفظ امنیت و عزت زائران همه کشورهای اسلامی، امری است که همواره باید به عنوان یک سیاست دائمی مورد توجه باشد.

نکته دوم در رهنمودهای مراجع معظم تقلید قم به مسؤولان حج، توجه دادن به مسؤولان و روحانیون کاروان‌ها در مسیر امیدبخشی به زائران و همراهی همه جانبه با آنان است.

اما نکته سوم در این سرفصل، دو توصیه مراجع به مسؤولان حج برای آموزش درست به زائران ایرانی بیت الله الحرام است؛ توصیه نخست، یادآوری این نکته است که عزت نظام و مردم، به دست خود نظام و مردم، مومنان و شهروندان است که به تعبیر آیت الله جوادی آملی "ممکن است آل سعود ما را نشناسند؛ اما ما که خود را می‌شناسیم"؛  پس باید عزت خود و نظام را هم بشناسیم و همواره آن را پاس داریم.

توصیه دوم هم در ادامه توصیه اول است و آن اینکه باید به زائران یادآور شد عزت با خود ببرند؛ عزت تحویل آنها دهند و با عزت هم بازگردند و توجه داشته باشند زبان مشترکی که همه مردم جهان، آن را می پسندند، ادب است.

به نظر می‌رسد که این دو توصیه مهم و راهبردی مراجع معظم به مسؤولان حج، باید در فرصت باقیمانده تا اعزام زائران، مورد دقت نظر بیشتر و کار کارشناسی قرار گیرد تا این رهنمودها در قالب آموزش‌هایی راهبردی و کاربردی، به همه زائران منتقل شود و حج سال جاری را به  یکی از نمونه‌ترین مراسم حج از سوی زائران ایرانی تبدیل کند.

 

ج . توصیه‌هایی برای زائران

توصیه‌های مستقیم مراجع تقلید به خود افرادی که در سال جاری توفیق زیارت حرمین شریفین را پیدا می‌‌کنند، به این شرح است:

ضرورت رعایت اخلاق اسلامی

ضرورت کنار آمدن با مشکلات و تحمل سختی‌ها

اهتمام به تلاوت روزی پنج بار آیت الکرسی

ضرورت حفظ آرامش در حج

همت روزانه برای تلاوت آیاتی از قرآن کریم و هدیه آن به حضرت صاحب الزمان (عج)

لزوم رعایت مسائل بهداشتی و پزشکی

ضرورت توجه زائران به این نکته که بدانند به کجا مشرف می‌شوند، جایی که همه پیامبران و اوصیای الهی در آن طواف کرده‌اند.

نکته پایانی هم در این سرفصل، نکته مورد اشاره مرجع عالیقدر، آیت الله مکارم شیرازی است:

"از ما زیاد می‌پرسند و می‌گوییم توکل بر خدا کنید و بروید؛ چراکه نباید به حج ضربه‌ای بخورد."

اینگونه است که توکل بر خدا، باید در رأس توجهات همه مسئولان و زائران حج سال جاری باشد تا ان‌شاء‌الله با حجی مقبول، سعیی مشکور و حاجات روا به میهن عزیز بازگردند و خانواده‌ها و مردم عزیز ایران را سرافراز کنند.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdch-mnk.23n6mdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما