سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب : 52649
منبع : خبرگزاری فارس
عضو هيأت علمي جامعة المصطفي العالميه:

امام جواد(ع) بحران فرهنگي دوران خود را به طور مطلوب مديريت كردند

قم نيوز : قم نیوز: عضو هيأت علمي جامعة المصطفي العالميه گفت: بحران‌هاي فرهنگي مانند پاييني سن امامت در دوران امام جواد(ع) وجود داشت كه ايشان به خوبي توانستند آنها را مديريت كنند.
امام جواد(ع) بحران فرهنگي دوران خود را به طور مطلوب مديريت كردند
امام جواد(ع) بحران فرهنگي دوران خود را به طور مطلوب مديريت كردند

به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام محمد دشتی امروز ضمن تسلیت سالروز شهادت امام جواد(ع) اظهار کرد: دوران امامت این امام بزرگوار از ویژگی خاصی برخوردار است به دلیل آنکه در سن هشت سالگی به امامت رسیدند جامعه شیعی برای نخستین بار با امام خردسال مواجه شد.

وی خاطرنشان کرد: پدرشان امام رضا(ع) در سنین بالا هنوز فرزند پسر و جانشینی نداشتند بنابراین تداوم سلسله امامت با چالش و شبهاتی مواجه شده بود.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: این موضوع در واقع امامت امام رضا(ع) را زیر سؤال برده بود بنابراین جامعه شیعی با بحران فرهنگی مواجه بود.

وی با بیان اینکه حتی از نظر نسب امام جواد(ع) شبهه وجود داشت گفت: امام جواد(ع) از نظر سیمای ظاهری گندم‌گون بودند البته با کارشناسی نسب‌شناسان ماهر شبهه نسب این امام بزرگوار برطرف شد.

وی با اشاره به شهادت امام رضا(ع) و بحث جانشینی امام گفت: جانشینی امام رضا(ع) بحرانی برای شیعیان بود برخی بیان می کردند که جانشینی برای امام نداریم و برخی بیان کردند مسئله‌ای نیست که امام فرزند خردسال دارد و بحث صغر سن نمی‌تواند مانع امامت باشد.

دشتی خاطرنشان کرد: علما و بزرگان محضر امام جواد(ع) رفتند و سؤالات خود را پرسیدند و امام بسیار با دقت، مستند و محکم پاسخ دادند. شیعیان خوشحال شدند که جانشین امام رضا(ع) را دریافتند.

وی با بیان اینکه مأمون سیاست دوگانه ظاهر فریبی و عناد درونی نسبت به امام جواد(ع) اعمال کرد گفت: مأمون در ظاهر امام را تکریم کرد ولی با برگزاری جلسات مناظره سعی داشت تا مسئله جانشینی امام جواد(ع) را مخدوش کند.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: مناظره با یحیی بن اکثم  از جمله مناظرات حضرت بود که پیشوای نهم شیعیان با تسلط، حکمت و دانش ظهور پیدا کرد بنابراین امام در این توطئه فرهنگی توانستند پیروز شود ولی مأمون همچنان به فشار و اختناق ادامه داد.

وی یادآور شد: مأمون دخترش ام فضل را به ازدواج امام در آورد تا امام را در کنترل خود داشته باشد همین همسر با توطئه در دوران معتصم زمینه مسمومیت ایشان را فراهم کرد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcf1vdt.w6d0jagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما