چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب : 6628

مالکین خانه های تاریخی قم حمایت می شوند

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم ازحمایت مادی ومعنوی مالکین خانه های تاریخی قم خبر داد.
خانه زند که تحت مالکیت میراث فرهنگی استان قم به موزه مردم شناسی تبدیل شده است.
خانه زند که تحت مالکیت میراث فرهنگی استان قم به موزه مردم شناسی تبدیل شده است.
به گزارش قم نیوز، علیرضا ارجمندی امروز از طرح حمایتی این اداره کل در حمایت از مالکین خصوصی خانه های تاریخی خبر داد و گفت: هدف از اجرای این طرح، ارتقاء سطح حفاظت از آثارتاریخی– فرهنگی استان است و بر مبنای آن ۵۰ درصد از کل هزینه مرمت واحیای این بناها از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به مالکین خصوصی پرداخت می شود.

وی ترغیب و تقویت توان بخش خصوصی برای حضور درعرصه احیا و بهره برداری از آثار فرهنگی–تاریخی را از دیگر اهداف این طرح برشمرد و گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم با استفاده از ظرفیت سازمانی خود آمادگی دارد در خصوص حمایت های بنیادی، آموزشی، فنی و حقوقی مالکین محترم این آثار را یاری نماید.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان قم اظهار داشت: هم اکنون ۱۵ خانه ثبت شده و چندین خانه شناسایی شده در قم وجود دارد که با توجه به قدمت آنها نیاز به مرمت و احیا دارند.

وی افزود: بسیاری از این خانه ها که در اختیار مالکین خصوصی است می توانند با استفاده از مزایای این طرح مرمت و احیا شوند و برای بازدید علاقه مندان و گردشگران استان مورد بهره برداری قرار گیرند.

ارجمندی با اشاره به اقدامات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان قم برای احیا خانه های تاریخی گفت: خانه های زند، یزدان پناه و ملاصدرای کهک تحت مالکیت میراث فرهنگی قرار دارد که پس از مرمت در سال های اخیر خانه زند به موزه مردم شناسی، خانه یزدانپناه به موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی تبدیل شده اند و خانه ملا صدرا در آینده به موزه فلاسفه تبدیل می شود.

وی افزود: اکثر خانه های تاریخی استان ظرفیت کاربری گردشگری دارند و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان در صورت تمایل مالکین این خانه ها آمادگی دارد در زمینه احیاء این آثار کمک های مادی و معنوی خود را ارایه نماید.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdcd.x092yt09ja26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما