سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب : 8348
رکنی خبر داد:

اختصاص 10 هکتار زمین به مرکز تحقیقات زیست محیطی

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم از اختصاص 10 هزار متر زمین برای راه‌اندازی مرکز تحقیقات زیست محیطی استان قم خبر داد.
اختصاص 10 هکتار زمین به مرکز تحقیقات زیست محیطی
به گزارش قم نیوز، علی رکنی امروز با اشاره به اختصاص ۱۰ هزار متر زمین در پردیسان برای راه‌اندازی مرکز تحقیقات زیست محیطی استان قم اظهار داشت: این پروژه از مصوبات دومین سفر ریاست جمهوری به استان قم است که اجرای آن تا امروز به تأخیر افتاده بود.

وی ادامه داد: پس از پیگیری‌های بسیار، زمینی همجوار با مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی با همکاری جهاد کشاورزی استان قم به این موضوع اختصاص داده شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم خاطرنشان کرد: این مرکز می‌تواند بستر پژوهش، تحقیق و حرکت دانش‌محور را در حوزه محیط زیست در استان قم فراهم کند.

وی افزود: این مرکز وظایف متعددی دارد که مهم‌ترین آن دانش‌محور و پژوهش‌محور کردن برنامه‌های زیست‌محیطی در استان قم است.

رکنی گفت: در این مرکز اعضای هیئت علمی و کارشناسان مجربی مشغول به کار خواهند شد که امور مختلف زیست محیطی را از لحاظ معیارهای علمی بررسی می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم ابراز کرد: در گذشته فعالیت‌های پژوهشی زیست محیطی در استان قم به وسیله دانشگاه‌ها و نیروهایی که از خارج از استان آمده بودند، انجام شده و نیاز برای به وجود آمدن یک مرکز بومی که فعالیت‌های علمی پژوهشی را مدیریت کند، دیده می‌شد.

وی با اشاره به حوزه‌های کاری مختلف اداره‌کل حفاظت محیط زیست عنوان کرد: حوزه‌هایی مانند مدیریت پسماند، آلودگی‌ها، تخریب و بررسی‌های مناطق مورد مدیریت به مطالعات دقیق علمی و مستمر نیاز دارند.

رکنی افزود: تاسیس این مرکز موجب می‌شود که استان قم ظرفیتی برای پژوهش در حوزه‌های مختلف زیست محیطی داشته باشد و تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات اداره‌کل محیط زیست استان بر اساس این پژوهش‌ها صورت گیرد.

وی ادامه داد: بسیاری از فعالیت‌های صنعتی، خدماتی و کشاورزی که امروز در استان قم انجام می‌شود، اگر بر اساس مطالعات صورت بگیرد، تخریب‌ها را به حداقل رسانده و یا در اندازه استانداردهای زیست محیطی کاهش می‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم اظهار داشت: مشکل بزرگی که در استان قم وجود دارد این است که اقدامات صنعتی، عمرانی و خدماتی بر اساس بررسی‌های جامع صورت نمی‌گیرد و برای محیط زیست مشکل ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر فعالیت‌ها از ابتدا بر اساس معیارهای دقیق و علمی زیست محیطی صورت گیرد، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

رکنی گفت: دانش‌محوری در کنترل فرایندهای زیست محیطی و در فعالیت‌های عمرانی و صنعتی می‌تواند بهره‌وری را نیز به همراه داشته و هزینه‌ها را کاهش دهد.

وی با اشاره به مشکلات موجود در الگوهای تولید و توزیع ابراز داشت: در این عرصه نیز اگر پژوهش وارد میدان شود و مصرف را کنترل کند، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به اینکه احیای حیات وحش منقرض شده و حفاظت از محیط زیست طبیعی از دیگر زمینه‌های کاری مرکز تحقیقات زیست محیطی استان قم خواهد بود، خاطرنشان کرد: در این زمینه نیز با راه‌اندازی این مرکز فعالیت‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست گسترش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به ارتباط اداره‌کل حفاظت از محیط زیست استان قم با حوزه علمیه ادامه داد: با راه‌اندازی مرکز تحقیقات زیست محیطی استان قم پژوهش‌های زیست محیطی با معیارهای اخلاقی و معنوی سنجیده خواهد شد و ارتباط محکمی در این مجموعه با حوزه علمیه قم و جامعة المصطفی العالمیه برقرار می‌شود.

رکنی گفت: در حال حاضر نیز طرح‌های پژوهشی بسیاری در زمینه محیط زیست در استان قم انجام شده اما از خروجی این طرح‌ها آنطور که باید استفاده نشده است که این مرکز می‌تواند با نظام‌مند کردن پژوهش‌ها این مشکل را حل کند.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdce.e8vbjh8xv9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما