سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۵۵
کد مطلب : 8622

سایت پرورش آهو در استان قم احداث می‌شود

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم از احداث سایت پرورش آهو در این استان همزمان با هفته دولت خبر داد.
سایت پرورش آهو در استان قم احداث می‌شود
به گزارش قم نیوز، محمودعلی رکنی امروز با اشاره به پروژه‌های اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان قم در هفته دولت اظهار داشت: افتتاح چهار پروژه استانی و تعدادی پروژه داخلی در این اداره از جمله برنامه‌های این هفته است.

وی ادامه داد: پاسگاه محیط‌‌بانی راهجرد در منطقه پلنگ‌ دره قم از جمله پروژه‌هایی است که در هفته دولت افتتاح خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم خاطرنشان کرد: توسعه پاسگاه محیط‌بانی سمندری از دیگر برنامه‌های هفته دولت است و در این هفته احداث یک پاسگاه سیار نیز آغاز می‌شود.

وی گفت: مهم‌ترین پروژه‌ای که برای این هفته طراحی شده، افتتاح سایت پرورش آهو در استان قم است.

رکنی با اشاره به اینکه این سایت قرار است از ذخیره زیست‌محیطی استان قم حمایت کند، افزود: در حال حاضر زمینه برای ارتباط زیست محیطی با دیگر استان‌ها و استفاده از ظرفیت آنها برای تقویت ذخیره ژنتیکی فراهم شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: گسترده کردن فضاها به ما امکان می‌دهد تا تعامل و همکاری خود را با دیگر دستگاه‌ها افزایش داده و جلسات منظمی برای هماهنگی‌های زیست محیطی تشکیل دهیم.

وی افزود: پاسگاه‌های محیط‌بانی در واقع با هدف بالا بردن ضریب حفاظتی و امنیتی استان، مانع از نابود شدن گونه‌های زیستی و ذخیره‌های ژنتیکی می‌شوند.

رکنی افزود: پاسگاه سیار محیط‌بانی زری خانی به عنوان چهارمین پروژه‌ای که در هفته دولت افتتاح می‌شود، اقدام دیگری در زمینه حفاظت از ذخیره‌های ژنتیکی است.

وی خاطرنشان کرد: برای احداث این پاسگاه‌ها کار علمی صورت گرفته و گذرگاه‌های حیات وحش و محل عبور شکارچیان متخلف شناسایی شده‌ است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به ضرورت احداث سایت پرورش آهو در استان قم اضافه کرد: این کار با هدف برگرداندن تنوع زیستی به مجموعه استان قم انجام می‌شود.

وی گفت: اگر بتوانیم گونه‌های زیستی موجود در استان را تقویت کرده و ذخیره ژنتیکی را به آنچه پیش از این بوده نزدیک کنیم، زنجیره غذایی محیط زیست استان تقویت شده و این موضوع تصویر مناسبی برای محیط زیست استان قم تعریف می‌کند.

رکنی افزود: در منطقه دشتی قم در گذشته آهو می‌زیسته است که با تخلفات و تخریب‌هایی که انجام شده این گونه از بین رفته ولی برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است تا این حیوان به این مناطق بازگردد؛ البته در مورد دیگر حیواناتی که در معرض انقراض هستند مانند قوچ و میش اقداماتی در دست انجام است.

وی با اشاره به اینکه زنجیره غذایی در هر زیست بوم باید کامل باشد، اضافه کرد: به دنبال این موضوع هستیم که در آینده حتی پلنگ را هم به این زنجیره اضافه کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: این فعالیت‌ها در واقع نوعی مدیریت اکوسیستمی است که فضا را برای گذار حیات وحش آماده کرده و همه چیز را به تعادل می‌رساند.

وی گفت: در حال حاضر ذخایر زیستی و ژنتیکی در استان قم رو به کاهش است و صدمات جدی به آن وارد شده که برای جبران این آسیب‌ها باید به سرعت وارد عمل شد.

رکنی ادامه داد: هدف اصلی این است که فضای زیست محیطی به صورت علمی و همه‌جانبه مدیریت شده و با چالش‌ها برخورد کارشناسانه انجام دهیم.

وی با اشاره به لزوم مطابقت آهویی که به استان قم وارد می‌شود، با گونه‌ای که در گذشته در این استان می‌زیسته است، خاطرنشان کرد: در حال هماهنگی هستیم تا این آهو را از استان اصفهان و از نزدیک‌ترین زیست بوم به استان قم، منتقل کنیم.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdcj.8eofuqem8sfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما