چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : 8434

مسئله سوریه با سرنوشت تمام مسلمانان گره خورده است

قم نيوز : قم نیوز: رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مداخله‌کنندگان در سوریه یک نبرد نسبتاً سرنوشت‌ساز در منطقه به راه انداخته‌اند که با منافع تمام مسلمانان گره خورده است.
مسئله سوریه با سرنوشت تمام مسلمانان گره خورده است
به گزارش قم نیوز، علی لاریجانی سه‌شنبه‌شب در مراسم ضیافت افطار که در موسسه طلوع مهر قم برگزار شد با اشاره به فضیلت شب‌های قدر اظهار کرد: بر اساس روایات همگان از مواهب این شب بهره‌مند می‌شوند.

وی در ادامه به شرایط روز کشور اشاره کرد و افزود: کشور ما در حال حاضر دوران نسبتاً حساسی را می‌گذراند که این حساسیت دارای ابعاد بین‌المللی و نیز مربوط به شرایط پرتنشی است که در منطقه در جریان است.

رییس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: علاوه بر این موارد شرایط اقتصادی داخل کشور نیز سبب می‌شود که با استفاده از کارشناسان و مشورت خبرگان، این دوره را با سرافرازی ملت در بخش‌های مختلف پشت سر بگذاریم.

وی با بیان اینکه دشمنان توجه خود را بر روی بخش‌های اقتصادی ایران متمرکز کرده‌اند، گفت: با این همه آن ها عرصه‌های دیگر را نیز مورد استفاده قرار می‌دهند به طوری که در زمینه امور سیاسی همواره مشغول هستند.

لاریجانی ادامه داد: اقدامات مختلفی در زمینه اقتصاد از سوی دشمنان علیه ایران صورت گرفته که برخی از آن ها تا حدودی موفق بوده، اما اغلب برای آنها مفید فایده نبوده است زیرا راه‌های عبور از آن ها توسط نظام پیدا شده است.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر محاسبات دقیق برای رصد شرایط کنونی کشور تصریح کرد: نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال فرموده و خواستار توجه به رونق تولید داخلی شدند، کلید کار کشور محسوب می‌شود.

وی گفت: این بدان معناست که حتی اگر تحریم‌های کنونی وجود نداشت، ما نیازمند یک نگاه درون‌گرا در زمینه اقتصاد بودیم.

لاریجانی با اشاره به استعدادهای درونی کشور و ضرورت رشد آن ها بیان داشت: در سال‌های گذشته مقدار زیادی از درآمدهای کشور صرف وارداتی شد که این امر می‌توانست انجام نشود و اکنون هم زمانی است که باید به ظرفیت‌های درونی و گسترش آن ها بپردازیم و زمینه سرمایه‌گذاری‌های داخلی را فراهم کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تسهیلات بانکی به منظور سرمایه‌گذاری در بخش‌های کشاورزی، صنعت و دامداری باید فراهم شوند که این امر در سطح ملی به صورت جدی در دست انجام است.

وی ابراز کرد: این راهکار اقتصادی رهبری که خود آن را پیگیری می‌کنند سبب ایجاد فضای گشایشی برای اقتصاد شده و مسئله اشتغال را نیز تا حدی بهبود می‌بخشد.

لاریجانی با بیان اینکه برخی نابسامانی‌ها در حوزه اقتصاد وجود دارد، افزود: این موارد می‌توانست وجود نداشته و شاهد این شرایط نباشیم، اما باید از ساز و کارهای لازم بهره برده و از این دوران عبور کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: منطقه نیز دارای شرایطی است که آن را مستعد بحران‌هایی می‌کند و در این میان نوع رفتاری که آمریکایی‌ها و برخی کشورهای منطقه در مسئله سوریه به دنبال آن هستند حکایت از یک ماجراجویی دارد.

وی خاطرنشان کرد: مسئله سوریه تنها بحث دموکراسی نیست زیرا زمانی که این حجم از سلاح وارد یک کشور می شود نمی‌توان دلیل آن را برقراری دموکراسی دانست بلکه این کشورها به دنبال یک نقشه بزرگ‌تر هستند به همین دلیل صحنه را وسعت بخشیده و یک نبرد نسبتاً سرنوشت‌ساز در منطقه به راه انداخته‌اند که با منافع تمام مسلمانان گره خورده است.

لاریجانی با اشاره به اصرار برخی کشورهای غربی برای دخالت در ماجرای سوریه اظهار کرد: اهمیت مسئله سوریه تنها مربوط به این کشور نبوده و دارای ابعاد گسترده‌ای است، بنابراین باید به صورت مجزا مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد زیرا جزو مسائل مهم منطقه محسوب می‌شود.

وی یکی از دلایل ایجاد بحران سوریه را خارج ساختن رژیم صهیونیستی از انزوای چند ساله اخیر دانست و افزود: شکست این رژیم در جنگ‌های ۳۳ و ۲۲ روزه این رژیم را در انزوا قرار داد بنابراین سرگرم ساختن مسلمانان در مکانی دیگر، راه فراری برای اسرائیل به وجود می‌آورد.

رییس مجلس شورای اسلامی توجه به سوریه را در راستای توجه به سرنوشت مسلمانان منطقه توصیف و ابراز کرد: برآیند مسئله سوریه می‌تواند تاثیراتی در ایران و سطح بین‌المللی داشته باشد به همین دلیل باید به دقت مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به سفر مقام معظم رهبری در سال ۸۹ به قم و تصویب طرح‌های بزرگ برای استان گفت: قرار بود در سال جاری منابع لازم برای تمام این طرح‌ها در نظر گرفته شود اما با توجه به شرایط کنونی، این توان وجود ندارد به همین دلیل باید از ظرفیت‌های دیگری استفاده کرد.

لاریجانی خواستار بررسی مجدد ظرفیت‌ها در استان قم شد و افزود: برخی کارها در گذشته انجام شده و بعضی از اقدامات نیز به صورت نیمه‌کاره هستند، بنابراین با استفاده از ظرفیت‌های مردمی باید کارها را به پیش برد.

رییس مجلس شورای اسلامی از صندوق توسعه ملی به عنوان یکی از ظرفیت‌های موجود برای سرمایه‌گذاری در استان قم نام برد و گفت: از محل این صندوق می‌توان سرمایه‌گذاری‌های لازم در خصوص پروژه‌های صنعتی و دیگر طرح‌های قم استفاده کرد و صحبت‌هایی نیز با مسوولان این صندوق صورت گرفته است.

وی ادامه داد: تاکنون ۹ طرح از منابع این صندوق استفاده کرده‌اند اما این فضا اکنون باز شده و می‌توان به خوبی از آن استفاده کرد ضمن اینکه برای وضعیت فعلی کارخانجات استان که نیازمند به تزریق تسهیلات بانکی دارند جلساتی برگزار شده و این امر در آینده عملیاتی می‌شود تا فشار از روی آنه ا برداشته شود.

انتهای پیام/ ۱۰۳
https://qomnews.ir/vdca.enak49nyy5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما