پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب : 9278
معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی ریاست جمهوری خبر داد

پرداخت ۶۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به پارک‌های علم و فناوری

قم نيوز : قم نیوز: معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی ریاست جمهوری با بیان اینکه یکی از وظایف علوم انسانی تجاری سازی سایر علوم است، از پرداخت ۶۰ میلیارد تومان کمک بلا عوض به پارک‌های علم و فناوری خبر داد.
پرداخت ۶۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به پارک‌های علم و فناوری
  قم نیوز: به نقل از روابط عمومی پارک علم و فناوری قم، سید مهدی سیدی طی بازدید از پارک علم و فناوری قم با تاکید بر اینکه توسعه و ترویج، بازاریابی و صادرات محصولات مختلف بر عهده علوم مرتبط با رشته‌های انسانی است، گفت: کار توسعه و فرهنگ سازی و معرفی محصولات علوم مختلف جز کارهای علوم انسانی است و نباید فکر کنیم که این علوم با تجارت و منفعت طلبی بیگانه است، بلکه اتفاقاً باید خود این علوم به تجاری سازی سایر علوم کمک کنند.

وی بر ارتباط پارک علم و فناوری با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی تاکید کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین راهبردهای پارک باید این باشد که ارتباط مستمر با سطوح عالیه تحصیلی داشته و این مجموعه باید محل رجوع و رفت و آمد مفید خیل عظیمی از دانشجویان و دانش آموختگان باشد.

معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی ریاست جمهوری با اشاره به اینکه پارک‌های علم و فناوری حلقه واسط دانشگاه و جامعه هستند، اضافه کرد: پارک‌های علم و فناوری یک مجموعه مستقل بوده و بعد از گذراندن دوره‌های مقدماتی تاسیس و راه اندازی به درآمد زایی و بهره‌وری مالی برسند.

وی اظهار کرد: فرق دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی با پارک‌ها این است که دانشگاه‌ها مصرف کننده بودجه دولتی هستند و کسی هم انتظاری ندارد که هزینه‌هایی را که دریافت می‌کنند حتماً به خروجی ختم شود.

سیدی با تاکید بر اینکه ۲۰ شاخصه بسیار مهم برای تشخیص کارآمدی و یا ناتوانی پارک‌ها تعریف کرده است، گفت: پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد مجموعه‌هایی هستند که قبلا در کشورهای غربی تجربه شده‌اند و کشور ما داشته‌ها و نقشه‌های آنان را الگوبرداری کرده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مراکز رشد و پارک‌های کشور دچار افت محسوسی شده‌اند، اظهار داشت: یکی از دلایل چنین اتفاقاتی این است که آنها شاخصه‌ها و استانداردهای لازم رشد و توسعه و یا هدف‌های کوتاه مدت و بلند مدت روشن و درستی برای خود ترسیم نکرده‌اند.

معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی ریاست جمهوری با بیان اینکه تاکنون بیش از ۶۰ میلیارد تومان به پارک‌های علم و فناوری از طرف معاونت علمی ریاست جمهوری کمک شده است گفت: پارک‌های علم و فناوری باید اصل اجتناب ناپذیر که باید درآمدزا و مستقل از دولت باشند را مدنظر بگیرند و اگر هم کمک بلاعوضی شده بیشتر در حد راه اندازی و شروع کار بوده است.

سیدی با بیان اینکه باید پارک علم و فناوری قم زودتر از اینها راه‌اندازی می‌شد، افزود: خوشبختانه این پارک با وجود عمر کوتاه خود توانسته به شاخصه‌های مطلوب یک پارک نزدیک شود که باید این روند در ادامه حفظ شده و ارتقا یابد.

وی هم اندیشی با پارک‌های قدیمی و پیشکسوت را از ضروری دانست و اظهار داشت: باید به مرحله‌ای از رشد تجاری رسید که نگاه حاکمیتی استانی شما را مورد تأثیر قرار ندهد و بتوانید خودجوش و مستقل برای خود تصمیم سازی کنید.

انتهای پیام/115/
https://qomnews.ir/vdch.qnwt23ni6ftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما