يکشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب : 30135
در پی آزاد سازی قیمت نان؛

نظارت واژه ای فریب دهنده و گم شده در داستان بی کیفتی نان

قم نيوز : قم نیوز: وضع خراب نان این روزها گلایه مردم را بیشتر کرده است به گفته همشهریان نان همچنان با کیفیت پایین عرضه می شود، گاه خمیر، گاه ترش، گاه سوخته و گاهی ورنیامده است و نظارت واژه ای فریب دهنده و گم شده در این داستان است.
نظارت واژه ای فریب دهنده و گم شده در داستان بی کیفتی نان
به گزارش قم نیوز، نان فارغ از ارزش غذایی انواع مختلف آن، بعنوان قوت غالب و منبع تامین کالری یکی از ضروری ترین کالاهای سبد خانوار شهری و روستایی کشور است به طوری که آمارها و پژوهش های صورت گرفته در بازده زمانی مختلف نیز از نقش بسزای قوت لایموت به خصوص نوع سنتی آن در سبد مصرفی مردم حکایت دارد.

طبق آمار رسمی میانگین مصرف نان برای هر فرد در کشور حدود ۴۰۰ گرم در روز است و با توجه به اینکه هر ۱۰۰ گرم نان، ۴۷۰ کالری انرژی تولید می کند، می توان گفت هر ایرانی حدود هزار و ۱۰۰ کالری انرژی و حدود ۶۰ درصد پروتئین مورد نیاز روزانه خود را از مصرف نان تامین می کند.

گفته می شود حدود ۳۰ درصد از نان پخت شده به صورت دورریز و ضایعات درمی‏آید که معادل ۲.۵ میلیون تن گندم و بعبارتی همان مقدار کسری سالانه ای است که با پرداخت ارز از خارج وارد می‏شود، برخی کارشناسان قیمت ارزان نان و برخی دیگر عدم نظارت صحیح دولت در صنعت آرد و نان را در این موضوع دخیل می دانند، مسئله جدی که سیاستگذاری جایگاه نان در سبد مصرفی خانوار از سوی دولت را بسیار ضروری کرده است.

** کیفیت نان متناسب با افزایش قیمت تغییر چندانی نداشته است
آزاد سازی قیمت نان نیز طعم گرانی نان را به مردم چشاند اما خبری از کیفیت نان نشد از طرفی قد و قامت نان نیز بر خلاف قیمت نان دستخوش روزگار شده و تا حدودی آب رفته است.

مسئولان یکی از مولفه های مهم در کیفیت نان را آزاد سازی نرخ نان می دانند و در این خصوص رئیس اتحادیه صنف نانوایان قم از آزاد سازی ۲۰ درصد از نانوای های سنگک و بربری خبر داده بود که می تواند تا حدودی کیفیت نان را بازگرداند و رقابت ها را توسعه بخشد.

اما نگرانی مردم از افزایش قیمت نان و کاهش کیفیت نشان دهنده اهمیت رسیدگی مسئولان به مشکلات نان است.

مدیر نانوایی نمونه در خیابان ۲۲ بهمن پردیسان نیز در ارتباط با کیفیت بر این باور است که هیچ عاملی نباید موجب از میان رفتن کیفیت نان شود در این زمینه اصل مشتری مداری بر اساس کیفیت نان استوار است.

در این ارتباط تاکنون بیش از ۳۰۰ مورد آموزش مهارت های نانوایی به کارگران و متولیان پخت نان ارائه شده است که می تواند تا حدودی بر کیفیت نان بیفزاید.

**هزینه های بالای نانوایی ها عامل بی کیفیتی نان !!!
در این ارتباط یکی از نانوایان واقع در مالک اشتر به برخی از مشکلات نانوایان اشاره کرد و گفت: گرانی هزینه های جاری و افزایش دستمزد کارگران و پرداخت قبوض بار مالی زیادی را به نانوایان تحمیل می کند که اگر این دغدغه ها رفع گردد کیفیت نان نیز ارتقا می یابد و نانوایان بدون هیچ دغدغه ای بر روی کیفیت نان تمرکز دارند.

به گفته علی رضایی؛ کاهش وزن نان یکی از دلایل مهم در کاسته شدن از کیفیت است و اگر چه وزن نان در راستای ایجاد تناسب با قیمت بالای نان کاهش یافته اما شاید لازم است با افزودن وزن نان و قیمت گذاری مناسب کیفیت را بازگرداند.

اگر چه تامین هزینه ها و توجه به کیفیت دو مقوله جدا از هم است اما به نظر می رسد این مولفه ها نیز اثراتی بر روی کیفیت دارد و باید برای آن راهکاری اندیشیده گردد.

گاهی نانوایان خود از کیفیت نامطلوب آرد گلایه دارند اما انگار نمی توان منکر مهارت در تهیه نان شد چرا که وقتی سری به یکی از نانوایان در خیابان عطاران زدیم با کیفیت بالای نان سنگک مواجه شدیم.

رمز مهم موفقیت این نانوایی پخت نان دو چانه و فروش به صورت کیلویی است مدیر نانوایی سنگک عطاران که بیش از ۴۰ سال سابقه فعالیت در نانوایی دارد می گوید با خمیر ۴۵۰ گرمی نمی توان نانی دارای کیفیت بالا تولید کرد.

وی می گوید: ما از خمیر با وزن ۹۰۰ گرم نان تهیه می کنیم و آن را کیلویی عرضه می کنیم و مشتریان حتی می توانند ۲۵۰ گرم نان هم بخرند و با این روش پخت نان،کیفیت در همه بخش های نان وجود دارد.

** اهالی ساکن شهرک پردیسان از کمبود نانوایی رنج می برند
رباب وکیلی یکی از اهالی مجتمع ارغوان در پردیسان است و می گوید هر روز صبح مسیر طولانی را تا خیابان ۲۲ بهمن می پیماید تا نان داغ را مهمان سفره خانه اش کند؛ وی می گوید کاش در پردیسان نانوایی سنگک سنتی بود چون به جای سنگ های داغ که یک زمانی با شور و شوق خاصی از نان جدا می کردیم امروز دستگاههای جدید شکل سنگ را روی سنگک نقش می زنند و خبری از آن نان های خوش عطر سنگک نیست.

وی می گوید مستاجری مجبورمان کرد ساکن پردیسان شویم و امروز تهیه نان یکی از مشکلات مهم است چون نان های بسته بندی شده در سوپرمارکت ها کیفیت ندارد و تازه نیست، اگر در هر خیابان پردیسان یک نانوایی بود اهالی این منطقه از کمبود نانوایی رنج نمی بردند.

مجید انصاری که کارمند یکی از شعبات بانک است می گوید مجبورم صبح خیلی زود برای تهیه نان از خانه بیرون بزنم و تا مسافتی از خیابان صدوق را بپیمایم و نان تهیه کنم اما گاهی کیفیت نان آن قدر پایین است که حتی داغ بودن نان هم تاثیری بر طعم آن ندارد.

رئیس اتحادیه صنف نانوایان قم پیرامون این مسئله گفت: با توجه به نوع ساخت و سازها در پردیسان در جهت احداث نانوایی شرایط ویژه ای وجود دارد که مطابق با درخواست ها، مجوزهای لازم صادر می شود در حالی که در سطح شهر یکی از شرایط مهم در احداث نانوایی داشتن زمینی به متراژ ۱۰۰ متر است که این امکان در پردیسان وجود ندارد.

سیدجواد دهناد ادامه داد: در حال حاضر ۱۳ واحد نانوایی در پردیسان فعال است و با توجه به جمعیت فعلی بالغ بر ۶۰ هزار نفر نیاز به احداث ۴۰ واحد نانوایی داریم.

وی با اشاره به فعالیت ۸۰۰ واحد نانوایی در قم گفت: به طور کلی ۱۹۱ واحد نانوایی سنگکی، ۲۶۵ واحد نانوایی لواشی، ۵۱ واحد نانوایی تافتون، ۱۱۴ واحد بربری و حدود ۶۰ نانوایی نان فانتزی در استان قم فعال است.

** نبود نظارت کافی عامل نارضایتی مردم
یکی از ماموریت های مهم اتحادیه صنف نانوایان قم نظارت بر پخت و چگونگی عرضه نان به مردم تعریف شده بود که متاسفانه در کنار سایر وظایف از جمله آموزش هرچه بهتر نانوایان به منظور ارتقاء کیفیت نان به فراموشی سپرده شد و تنها این وسط مردم متضرر شدند.

هرچند برای ارائه شکایات مردمی از کاهش وزن نان و افزایش قیمت ها مغایر با آن چه اعلام شده است شماره تماس هایی همچون ۱۲۴ یا ۳۶۶۰۲۷۲۹ در اختیار مردم نهاده شده است اما باید در جهت تعدیل قیمت ها و افزایش کیفیت به طور جدی گام برداشت تا هم مانع از بروز تخلفات شد و هم رضایت مردم را به دست آورد.

نکته پایانی هم اینکه درست است که نان چه خوب و چه بد بالاخره مصرف می شود اما انتظار این است که چه آن ها که در تهیه گندم دستی دارند و چه آن ها که نان می پزند و از همه مهم تر آن هایی که مسئولیت خطیر نظارت بر روند تولید گندم تا پخت نان را بر عهده دارند به این نکته مهم توجه کنندکه هستند اقشاری که تنها ماده غذایی مصرفی شان نان است.

نان چه گران بشود و چه نشود مسئولان امر باید فکری به حال این آشفته بازار بکنند تا در مرحله اول از تولید نان های بی کیفیت و از آن مهم تر از هدر رفت سرمایه های ملی جلوگیری شود و توپ بی کیفیت نان را به زمین دیگری پاس ندهیم و هر یک از متولیان در تولید گندم، آرد و طبخ نان توجه ویژه ای به حفظ کیفیت نان داشته باشند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcbs8bf.rhbgfpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما