شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : 30206
قم‌نیوز گزارش می‌دهد:

دین اسلام با پیامبر(ص) شروع و با منجی آخر الزمان حضرت مهدی (عج) پیروز می‌شود

رابطه بعثت با ظهور چیست؟
قم نيوز : قم‌نیوز: دین با پیامبر اکرم (ص) شروع و انگیختگی دین به وسیله حضرت محمد (ص) بوده است اما به دلیل وجود مخالفان دین که در بستر زمان سدی ایجاد کردند، به تعبیر خود رسول گرامی اسلام (ص) این دین دوباره قریب خواهد شد اما منجی آخر الزمان حضرت مهدی (عج) آن را احیا می‌کند.
دین اسلام با پیامبر(ص) شروع و با منجی آخر الزمان حضرت مهدی (عج) پیروز می‌شود
به گزارش قم‌نیوز، بعثت زمینه ساز ظهور است، زیرا خداوند نظام هستی را قانونمند آفرید و اگر انسان بخواهد متعادل زندگی کند باید خودش را هماهنگ این قانون کند کل این قانون‌ها در زمان ظهورعینیت پیدا می‌کند و مبعث زمینه ساز ظهوراست، به دلیل اینکه مردم را نهیبی می‌زند تا از خواب غفلت بیدا شوند و خودشان را آماده کنند تا از آن نظام قانونمند اصل ظهور، بهره‌مند شوند.

لذا اگر بخواهیم نسبت و رابطه‌ای بین بعثت و ظهور قائل شویم می‌توانیم بگویم بعثت زمینه ساز ظهوراست؛ بعثت نبوی کلیلات آن قانون را مطرح کرد و راه را نشان داد ولی ائمه اطهار (ع) ما را در این راه راهوری می‌کنند تا بتوانیم از برکات اصل ظهور بهرمند شویم.

در این قلمرویی که ما تعریف کردیم انسان می‌تواند به تعادل برسد اگر انسان به تعادل رسید لذت از زندگی‌اش می‌برد و زندگی دنیوی به موازات زندگی اخروی او نظاممند می‌شود و چارچوب پیدا می‌کند.

در این میان با حجت
الاسلام و المسلمین عزیزالله حیدری مسئول پرسش و پاسخ موسسه در راه حق درباره رابطه مبعث و مهدویت و ظهور گفتگو کردیم.

وی ارتباط تنگاتنگ بعثت و ظهور و مهدویت را از دو طریق می‌داند و می‌گوید: منبع قرآنی و پیامبر (ص) و روایات صریح ایشان رابطه بعثت و مهدویت را مشخص می‌کند.

حیدری با اشاره به گفته پیامبر (ص) در رابطه با بعثت و مهدویت می‌گوید: پیامبر (ص) می‌فرماید «جریان دین به قربت مبتلا می‌شود اما امام زمان (عج) دین را بازسازی و احیا می‌کند.»

پیروزی دین؛ به دست منجی آخر الزمان حضرت مهدی (عج)

مسئول پرسش و پاسخ موسسه در راه حق به آیات قرآن که در رابطه با بعثت و ظهور آمده است اشاره می‌کند و می‌گوید: در قرآن از سنتی تعریف می‌کند به نام «سنت پیروزی» و غلبه این دین که مربوط به امام زمان (عج) است.

وی بااشاره به اینکه سنت پیروزی در سوره توبه آیه ۳۳، سوره فتح آیه ۲۸ و سوره صف آیه ۹ آمده است، می‌افزاید: هر سه تای این آیه‌ها یک سیاق دارند که پیوند دقیق و حتمی این جریان بعثت با ظهور امام زمان (عج) را می‌رساند.

در تفسیر سوره توبه آیه ۳۳ آمده است: «هُوَ الَّذِى أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى‏ وَ دِینِ الْحَقّ‏ِ لِیُظْهِرَهُ عَلىَ الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُون‏»

«او کسى است که پیامبر خود را براى هدایت مردم فرستاد، با دینى درست و بر حق، تا او را بر همه دین‌ها پیروز گرداند، هر چند مشرکان را خوش نیاید.»

ابوبصیر مى‌گوید: از امام صادق (ع) درباره این آیه پرسیدم، فرمود: «قسم به خدا! هنوز تأویل آن نیامده و تأویل آن نمى آید تا اینکه قائم (عج) خروج کند. پس هنگامى که قائم خروج کرد؛ کافرى به خدا و مشرکى به امام باقى نمى ماند؛ مگر اینکه خروج او راکراهت دارد و حتى اگر کافر
یا مشرکى در دل سنگى پنهان شده باشد، آن سنگ مى‌گوید: اى مؤمن! درون من کافرى هست؛ مرا بشکن و او را بکش.»

از امیرالمؤمنین (ع) درباره آیه (... هُوَ الذى اَرْسَلَ...) نقل شده است: «... لایَبقَى قَریةٌ اِلاّ وَ نُودِىَ فِی‌ها بِشَهادَةِ اَنْ لا اِلهَ اِلاّ اللّهُ وَ اَنّ مُحَمَّداً رَسُول اللّهِ۹ بُکرَةً وَ عَشیاً» باقى نمى ماند قریه اى مگر اینکه در آنجا صبح و شب شهادت به توحید و رسالت پیامبر داده مى‌شود.»

در خلاصه تفسیر المیزان در مورد سوره فتح آیه ۲۸ آمده است: «هوالذی ارسل رسوله بالهدی ودین الحق لیظهره علی الدین کله و کفی بالله شهیدا»

«اوست آنکه پیامبرش را به هدایت و دین حق فرستاد تا آن را بر همه ادیان غالب سازد و این گواهی خدا کفایت می‌کند»

یعنی خدای متعال‌‌ همان کسی است که پیامبرش را ملازم با هدایت و بردین حقه اسلام، گسیل داشت تا این دین حق را بر همه ادیان و نظام‌های شرقی و غربی عالم غالب و قاهر سازد و همین بس که خدا شاهد برصدق نبوت رسول خود و ظهور دین وی وصدق رؤیای او می‌باشد. و این کلام در حکم تشویق مؤمنان برقتال با دشمنان خدا وسعی در راه جهاد فی سبیل الله است.

در خلاصه تفسیر المیزان در مورد سوره صف آیه ۹ آمده است: «هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون»

«اوست آنکه پیامبر خود را با هدایت
و دین حق فرستاده تا آن را بر همه ادیان غلبه و ظهور دهد، هر چند که مشرکان کراهت داشته باشند»

این آیه در مقام تعلیل آیه قبلی است، یعنی خدا نور خود را تمامیت می‌بخشد، چون او آن کسی است که رسول خود را با نورش که‌‌ همان هدایت و دین حق (یعنی اسلام) است، گسیل داشت تا آن را بر همه ادیان غیر آن غلبه دهد، اگر چه مشرکان بت پرست نخواهند و آن را نپسندند. از این دو آیه استفاده می‌شود که دین حق نور خدا در زمین است (و مشرک هر کسی است که دینی غیر از دین خدا برگزیند و به آن تمسک بجوید.)

حضرت مهدی (عج) احیا کننده دین خدا

به گفته حیدری در تفاسیر این آیات هم اهل سنت و شیعه این پیروزی دین را در وصف منجی آخرالزمان (عج) که از نسل پیامبر گرامی اسلام (ص) است می‌دانند.

مسئول پرسش و پاسخ موسسه در راه حق در ادامه می‌گوید: در نتیجه به طوری مستندی ثابت می‌شود که این درست است که دین با پیامبر اکرم (ص) شروع و انگیختگی دین به وسیله حضرت محمد (ص) بوده است اما به دلیل وجود مخالفان دین که در بستر زمان سدی ایجاد کردند، به تعبیر خود رسول گرامی اسلام (ص) این دین دوباره قریب خواهد شد اما منجی آخر الزمان حضرت مهدی (عج) آن را احیا می‌کند.

وی بااشاره به گفته و تحقیق شهید محمد باقر صدر در کتاب حضرت مهدی (ع) می‌گوید: ۴۰۰ حدیث از اهل سنت در مورد امام زمان (عج) در دست است که از جمله حدیثی که هم شیعه و هم اهل سنت آن را قبول دارند، حدیث پیامبر اکرم (ص) است که می‌فرمایند «اگر یک روز از عمر دنیا باقی مانده باشد خداوند این یک روز را طولانی می‌کند تا حضرت مهدی (عج) قیام کند و دین را به پیروزی برساند»

انتهای پیام/
https://qomnews.ir/vdcaiune.49nww15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما