چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب : 26020

لزوم مشارکت بخش خصوصی در مقابله با آلودگی هوا

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم بر لزوم مشارکت بخش خصوصی در مقابله با آلودگی هوا تأکید کرد.
لزوم مشارکت بخش خصوصی در مقابله با آلودگی هوا
به گزارش قم نیوز، محمود علی رکنی در جلسه هم‌اندیشی بنیاد قم‌پژوهی که سه‌شنبه‌‌شب در موسسه فرهنگی طلوع مهر برگزار شد با اشاره به اینکه امروزه ۱۹ درصد فاضلاب‌های این استان مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: سرانه تولید فاضلاب ۱۶۰ لیتر است و باید از تمام این ظرفیت استفاده شود.

وی، ریزگردها را چالش بزرگی برای استان قم برشمرد و بیان کرد: شورایی با حضور نهادها و دستگاه‌های مرتبط در استان قم ایجاد شده است تا بتوانیم برای از بین بردن بحران ریزگردها که محیط زیست و سلامت مردم را تهدید می‌کند، راهکارهای مناسبی ارائه دهیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم تالاب خشک شده را عاملی برای گسترش ریزگردها دانست و متذکر شد: در استان قم ۸۱۵ هزار هکتار تالاب خشک شده وجود دارد که بستری برای گسترش ریزگردهها را در هوای این استان شده است.

این مسئول با بیان تعریف آلودگی هوا، ادامه داد: یکی از حقوق مردم توجه به محیط زیست آن‌ها است که دولت و دستگاه‌های و نهادهای استان نباید نسبت به آن غافل شود.

رکنی، حفاظت از محیط زیست را یک وظیفه مردمی دانست و اظهار کرد: ذرات بسیار ریزی در هوا موجود است که آن‌ها سلامت عمومی مردم را به خطر می‌اندازند.

وی با اشاره به اینکه هر موتورسیکلت برابر پنج اتومبیل تولید آلودگی می‌کند، تصریح کرد: ۴۰۰ هزار موتور سیکلت در کنار اتومبیل‌ها حجم بالایی از آلودگی را در سطح استان قم ایجاد کرده‌اند و گاز تولیدی از این وسایل بیماری‌های بسیاری همانند آسم را در میان مردم گسترش خواهد داد.

این مسئول بر آشنایی مردم با چالش‌های زیست محیطی تأکید و اضافه کرد: امروزه در میان مرگ هفت فرد ایرانی علت‌ یکی از آن ها آلودگی هوا است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم متذکر شد: خسارت‌ها و هزینه‌هایی که عامل آن‌ها آلودگی هوا است باید در استان قم حساب شوند تا مردم و مسئولان توجه بیشتری به آلودگی هوا داشته باشند.

وی از شهر قم به عنوان سومین شهر کشور که وضعیت نامطلوب آب و هوایی را داراست، نام برد و گفت: این شهر گرم‌ترین شهر کشور ایران است و دمایی که توسط اداره هواشناسی بیان می‌شود بر اساس هوای شکوهیه است و در اصل دمای شهر قم همیشه گرم‌تر از میزان دمای اعلام شده توسط این اداره خواهد بود.

رکنی به افزایش رطوبت هوا و گسترش گازهای گلخانه‌ای در استان قم اشاره کرد و یادآور شد: بیش از ۳۵ گاز نامطلوب در استان قم موجود است.

وی تغییر اقلیم محیط زیست را یک بحران جهانی برشمرد و خاطرنشان کرد: در یک ماه اخیر دو روز وضعیت هشدار و یک روز وضعیت اضطراری به مردم قم اعلام شده است.

رکنی، مردم استان قم را مشتاق به مشارکت در مباحث زیست محیطی دانست و اظهار کرد: اعتبارات در نظر گرفته شده پاسخگوی بحران محیط زیست استان قم نخواهد بود و باید از سرمایه‌های بخش خصوصی در بخش مقابله با آلودگی هوا و بیابان زدایی استفاده شود.

وی تأکید کرد: بیابان‌های کشورهای همسایه همانند عراق نیز عامل مهمی برای گسترش ریزگردها و افزایش دما هستند که نباید نسبت به این عامل طبیعی غافل شویم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم از تاثیر ۳۰ درصدی عوامل خارجی بر دمای این استان خبر داد و عنوان کرد: ۷۰ درصد دیگر که بر دمای استان قم تاثیر می‌گذارد، برگرفته از عوامل داخلی و خشک‌سالی‌های پی در پی است.

وی فعالیت‌های انسانی مخرب را بخش دیگری از عوامل تخریب محیط زیست برشمرد و گفت: برخی از سدهای استان قم بدون توجه به مسائل زیست محیطی ساخته شده است.

رکنی از اقدامات شهرداری قم و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم تشکر کرد و متذکر شد: ۸۰۰ واحد صنعتی غیر مجاز و سنتی عاملی برای افزایش آلودگی هوا بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه آلودگی هوای استان قم به یک موضوع ملی تبدیل شده است، گفت: راهکار‌هایی که برای برطرف سازی این بحران در نظر گرفته خواهد شد نیازمند حمایت‌های ملی است.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcjyye8.uqem8zsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما