سه شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب : 3315
مدیر روابط عمومی کتابخانه آیت‌الله مرعشی‌نجفی:

نگهداری 37 هزار جلد نسخه خطی در کتابخانه آیت‌الله مرعشی‌نجفی

قم نيوز : قم نیوز: مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه آیت‌الله مرعشی‌نجفی از نگهداری 37 هزار جلد نسخه خطی در قالب 75 هزار عنوان در کتابخانه آیت‌الله مرعشی‌نجفی خبر داد.
نگهداری 37 هزار جلد نسخه خطی در کتابخانه آیت‌الله مرعشی‌نجفی
به گزارش قم نیوز، حسین اوسطی امروز با اشاره به سابقه ۹۰ ساله کتابخانه آیت‌الله مرعشی‌نجفی اظهار کرد: آیت‌الله مرعشی‌نجفی در سنین جوانی در نجف اقدام به جمع‌آوری نسخه‌های خطی کردند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون ۳۷ هزار جلد نسخه خطی در قالب ۷۵ هزار عنوان در کتابخانه بوده که از این تعداد ۶۵ درصد در زمینه موضوعات علوم اسلامی و باقی‌مانده آنها در زمینه موضوعات غیر علوم اسلامی تدوین شده است.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی با اشاره به نسخه‌های خطی گفت: این نسخه‌ها که در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته شامل سیر تاریخ قرآن کریم از نیمه اول قرن دوم هجری تاکنون و خطوط علما است.

وی عنوان کرد: نسخه‌های خطی به منظور حفاظت و حراست و نگهداری باید در دما و شرایط مطلوب قرار گیرد و در این کتابخانه این شرایط مهیا شده است.

اوسطی به بیمارستان کتاب به عنوان یکی از بخش‌های کتابخانه اشاره کرد و افزود: کتاب‌های اهدایی و خریداری شده دارای آفت باید پیش از قرارگیری در مخزن در بیمارستان قرار گیرد و از دو ماده شیمیایی ضد قارچ‌ها، حشرات، سوسک‌ها و کرم کتاب برای از بین بردن آفات آنها استفاده شود.

وی در ادامه عنوان کرد: کتاب‌های دارای آفت یک شبانه‌روز در این دستگاه قرار می‌گیرد و پس از تخلیه آفات به مخزن انتقال پیدا می‌کند.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه آیت‌الله مرعشی‌نجفی اضافه کرد: برخی از کتاب‌هایی که خریداری یا اهدا می‌شوند به بخش مرمت می‌روند و در این بخش کاغذهای همگن، هم‌قطر و همرنگ کتاب را برای ترمیم استفاده می‌کنند و کتاب‌ها با ترمیم‌ به حالت اولیه بازمی‌گردند.

وی تصریح کرد: برخی کشورهای دارای نسخه‌های خطی مانند آسیای میانه و کشورهای عربی تصمیم گرفتند تا دوره ترمیم نسخه‌های خطی را در این کتابخانه بگذرانند.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcd.f0s2yt0ska26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما