سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 40995
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
آیت الله مصباح يزدي:

تقويت شناخت‌هاي بنيادين ديني ضامن ايمان و ارزش‌هاي انقلاب است

قم نيوز : قم نیوز: رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) امروز ترس آن وجود دارد که برخي ارزش‌ها که با خون صدها هزار از بهترين فرزندان اين کشور، آبياري شده است، پرپر شود و به تدريج اين ارزش‌ها فراموش شود و جاي خود را به ارزش‌هاي الحادي و غربي بدهد و اشرافي گري در جامعه رواج يابد.
تقويت شناخت‌هاي بنيادين ديني ضامن ايمان و ارزش‌هاي انقلاب است
به گزارش قم نیوز، آيت الله مصباح يزدي، در جمع طلاب خواهر شرکت کننده در طرح ولايت مردمي ، ضمن تبريک دهه کرامت، با بيان اين‌که آدمي چند صباحي در اين عالم، بخشي از زندگي را تجربه مي‌کند که نسبت به بخش اصلي زندگي جاودانه در آخرت حتي مانند يک پلک زدن هم نيست، اظهار داشت: همين لحظه کوتاه ارزش بسياري دارد، چرا که در واقع عامل تعيين کننده سرنوشت ابدي ماست؛ لذا بايد قدر اين زندگي را دانست و از لحظه لحظه اين عمر استفاده کرد.

ایشان  با اشاره به اين‌که بسياري از انسان‌ها توجهشان تنها زندگي دنيا و لوازم اين زندگي است، ادامه داد: هر چند بسياري از ما، به برکت زحمات پدران و مادران و علماي گذشته به اصول دين و معاد معتقديم، اما متأسفانه اين اعتقادات کمتر در رفتار ما اثرگذار است؛ انسان براي يک سفر چند روزه و اقامت چند ساعته در يک شهر برنامه ريزي مي‌کند، اما براي سفر و اقامت ابدي، آن چنان که بايد توجه لازم را ندارد.

استاد حوزه با بيان اين‌که گاهي برخي حوادث انسان‌ها را از خواب غفلت بيدار مي‌کند، ادامه داد: به عنوان نمونه، 8 سال دفاع مقدس حادثه اي بود که بسياري از انسان‌ها را از خواب غفلت بيدار کرد؛ عده اي به درجات متعالي رسيدند و در سايه آن مردم ديگر نيز از غفلت بيدار شدند؛ اما اين حادثه به مرور دوباره در حال سپرده شدن به فراموشي است.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به روايتي اظهار داشت: مردم خوابند و با مرگ، تازه از خواب بيدار مي‌شوند؛ البته انبياء آمده اند تا ما را در همين دنيا، از خواب غفلت بيدار کنند و در فکر ما اثر گذاشته و پايه‌هاي فکري ما را مستحکم کنند و در کنار آن دستوراتي داده اند تا با عمل به آن ها، اين ريشه‌ها آبياري شود.

ایشان  با اشاره به آياتي از قرآن کريم، اظهار داشت: طبق فرمايش قرآن، هر پيامبري که آمده است، توسط مردم متهم به جنون و دروغ‌گويي شده، آزار‌هاي فراواني از سوي مردم متوجه وي شده است. ما عليرغم اين‌که پيامبر (ص) را نديده ايم، بحمدالله ايمان آورده ايم، اما آن چنان که بايد، نسبت به ايشان وفادار نبوده ايم و از ميراث ايشان استفاده نکرده ايم، و اهتمام ما نسبت به آموزه هاي بيگانگان بيشتر است تا نسبت به آموزه‌هاي الهي که توسط پيامبر (ص) به ما رسيده است.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)  در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به نعمت بزرگ انقلاب اسلامي و تشکيل نظام اسلامي اظهار داشت: خداوند به ما اين نعمت را عطا کرد که امام خميني (ره) را درک کنيم که يادآور اجدادش اهل بيت (ع) بود، و حرکتي را در اين کشور به راه انداخت که برکاتش روز به روز بيشتر مشخص مي‌شود.

ایشان  با اشاره به نمونه‌هايي اظهار داشت: جامعه ما امروز امتيازاتي دارد که حتي يک صدم آن را کمتر مي‌توان در ساير جوامع يافت. براي شکر اين نعمت بايد اولا نعمتي که به ما رسيده قدرش را بدانيم، و ثانيا دستاوردهاي آن را حفظ کنيم تا از دست نرود، و ثالثا بر حجم اين دستاوردها و برکاتش بيافزاييم و نهال غرس شده انقلاب را آبياري کنيم تا درخت تنومندي شود که از سايه آن، همه بشريت نيز بهره مند شود،‌ زيرا انقلاب اسلامي اين ظرفيت را دارد.

آيت الله مصباح يزدي با بيان اين‌که وجود پيامبر اکرم (ص)، بزرگترين نعمتي بود که خداوند متعال براي انسانيت آفريد، اما بعد از وفاتش طولي نکشيد که انحرافات زيادي در امتش به وجود آمد، افزود: اين ويژگي آدم مختار است که مي‌تواند سال‌ها مسيري را برود، اما در يک لحظه راهش را تغيير دهد،‌ و اين مسئله از آغاز خلقت تاکنون وجود داشته و دارد، و امروز نيز افرادي هستند که بعد از وفات امام (ره) مسير خود را عوض کرده اند.

ایشان با اشاره به داستان بني اسرائيل اظهار داشت: بني اسرائيل سال‌ها دعا کردند که خداوند پيامبري برايشان بفرستد؛ ولي همان بني اسرائيل که خودشان معجزات حضرت موسي (ع) را ديدند و به واسطه او از دست فرعون نجات يافتند، به سادگي فريب فردي را خوردند که يک گوساله ساختگي را خدا مي‌ناميد.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) خاطر نشان کرد: همان گونه که بعد از رحلت پيامبر اکرم (ص)، انحرافات مهمي در جامعه اسلامي به وجود آمد، امروز نيز ترس آن وجود دارد که برخي ارزش‌ها که با خون صدها هزار از بهترين فرزندان اين کشور آبياري شده است، پرپر شود و آرام آرام اين ارزش‌ها فراموش شود و جاي خود را به ارزش‌هاي الحادي و غربي بدهد و اشرافي گري در جامعه رواج يابد.

استاد اخلاق حوزه علميه با طرح اين سئوال که براي مبتلا نشدن به چنين آفاتي بايد چه کنيم، پاسخ داد: بنده از تجربه هفتاد سال طلبگي آموخته ام که قدم اول اين است که پايه‌هاي ايمانمان را تقويت کنيم، و شرط لازم آن شناخت‌هاي بنيادي است. در حالي که تأثير اين آموزه‌هاي بنيادين در عمل و سرنوشت انسان‌ها فراوان است، متأسفانه کمتر به آن پرداخته مي‌شود. به‌ويژه، در اين زمان که دشمنان با شيوه‌هاي مختلف با شبهات خود، اعتقادات ما را نشانه گرفته اند، نياز به تقويت اين مباني بيشتر شده است.

ایشان با تأکيد بر اين‌که شرط اول يافتن راه سعادت اين است که پايه‌هاي فکري را تقويت کرده و آن را باور داشته باشيم، ادامه داد: امروز اينترنت و گوشي‌هاي تلفن همراه که يک وسيله است و مي‌توان استفاده‌هاي مطلوب هم از آن داشت، متأسفانه به وسيله اي تبديل شده که دشمنان سوء استفاده کنند و دين جوانان ما را هدف بگيرند.

اين استاد فلسفه اسلامي اظهار داشت: محتواي آموزشي عصاره مجموعه آموزش هايي است که حتي عمر يک انسان پژوهشگر هم براي شناخت تفصيلي همه آن ها کفاف نمي دهد. طرح ولايت حاصل عمر عده اي است که به صورت خلاصه و فشرده، همه انديشه‌هاي بنيادين اسلام را مورد توجه قرار داده است تا در مدت کوتاهي قابل آموزش به ديگران باشد، و اين نعمتي براي شماست که موفق شده‌ايد از آن استفاده کنيد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcgny9t.ak9zy4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما