شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۴۵
کد مطلب : 43512
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم

اجازه قطع غيرقانوني حتي يك درخت را هم نمي‌دهيم

قم نيوز : قم نیوز: مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري قم با اشاره به اين‌كه هيچ مجوزي براي جابه‌جايي درخت در سطح شهر صادر نمي‌شود مگر در صورتي كه از روش علمي استفاده شود، گفت: درخت براي شهري مانند قم ارزشي بي‌بديل دارد و از دست دادن حتي يك درخت هم براي ما پذيرفته نيست.
اجازه قطع غيرقانوني حتي يك درخت را هم نمي‌دهيم
به گزارش قم نیوز، پيام جواديان با بيان اينكه جابه‌جايي درختان موضوعي غيرممكن يا مشكل نيست در صورتي كه از روشي نوين و علمي استفاده شود، اظهار كرد: درختان قم با يكي از بهترين روش‌هاي علمي كه تاكنون پاسخگويي مناسبي نيز داشته جابه‌جا مي‌شوند.

وي اظهار كرد: روش روت‌باكس يك روش جديد و اثبات‌شده استكه چهار سال قبل در اصفهان با همكاري سازمان پارك‌ها و فضاي سبز و تيم دانشگاه صنعتي اصفهان ابداع شد.

جواديان دستگاه‌هاي جابجايي سريع درختان را ناكارآمد توصيف كرد و با استفاده از تجربه‌اش در اصفهان، گفت: دستگاه جا‌به‌جايي درخت را حدود ۱۰ سال پيش در اصفهان خريديم اما كارايي لازم را نداشت.

وي افزود: در اين روش هر اندازه بازويي كه بخواهد درخت‌ها را جابه‌جا كند، بزرگ باشد، باز به ريشه آسيب مي‌زند، وقتي مي‌خواهد درخت را بردارد خاك اطراف ريشه‌ها جدا مي‌شوند و بالاي ۷۰ درصد پرت دارد؛ نمونه اين كار را در پروژه بلوار ميرزاكوچك‌خان در اصفهان انجام داديم كه ۸۰ درصد خشك شد.

مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري قم با بيان اين‌كه روش روت‌باكس علمي و جديد است، گفت: در اين روش بدون اين‌كه خاك از ريشه جدا شود و آسيبي بخورد درخت را از اطرافش جدا مي‌كنيم.

جواديان اظهار كرد: در اين روش از باكس‌هايي كه اسكلت فلزي دارد و با چوب مسلح شده استفاده مي‌كنيم؛ اطراف درخت را خالي مي‌كنيم و بعد با بيل مكانيكي جعبه‌هاي چوبي را كنار ريشه قرار مي‌دهيم و به راحتي درخت را از زمين بلند مي‌كنيم و در جاي ديگر قرار مي‌دهيم.

وي گفت: با اين روش در يك پروژه عمراني بزرگ اصفهان هزار و ۹۰۰ درخت را جابه‌جا كرديم كه بالاي ۸۵ درصد درختان زنده ماندند.

مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري قم با اشاره به اين‌كه داخل اين باكس‌ها مي‌شود درخت را در نقاط مختلف شهر نگهداري كرد، اظهار كرد: اين روش را حدود ۳ ماه پيش براي جابه‌جايي درختان نارون ايستگاه مطهري استفاده كرديم كه با وجود اين‌كه در اوج گرما بود، سالم ماند.

جواديان با اشاره به جابه‌جايي درختان در پروژه ميثم گفت: درختان كاجي كه در پروژه ميثم جابه‌جا شد هم زنده خواهد ماند كه البته اين درختان به تيمارهاي مخصوصي نياز دارد.

وي بيان كرد: در پروژه پل ميثم پنج درخت كهنسال با روش روت‌باكس و بزرگ و پنج درخت كوچك با استفاده از گوني نمدي جابه‌جا شد.

مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري قم با اشاره به اين‌كه بعد از اين هم هيچ مجوزي براي جابه‌جايي درخت در سطح شهر صادر نمي‌شود مگر در صورتي كه از اين روش علمي استفاده شود، اظهار كرد: درخت براي شهري مانند قم ارزشي بي‌بديل دارد و از دست دادن حتي يك درخت هم براي ما پذيرفته نيست.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcewn8e.jh8xzi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما